Regels rondom No-show bij onze praktijk

Het komt in de mondzorg vrij vaak voor dat patiënten niet verschijnen op een gemaakte afspraak. Volgens de meest recente cijfers worden er gemiddeld 3,5 afspraken per week bij een tandarts of mondhygiënist niet nagekomen. Dit kan gebeuren om welke reden dan ook. Toch zijn tandartsen en mondhygiënisten genoodzaakt om kosten in rekening te brengen wanneer een afspraak last minute wordt afgezegd of vergeten. Dat betreft bij onze praktijk niet het volledige bedrag van de rekening, maar een gedeelte ervan. Dit om door de praktijk gemaakte kosten enigszins te kunnen compenseren.

Voor elke afspraak staat ons team klaar om u te helpen. Op het moment dat u niet verschijnt, kunnen deze mensen geen zorg verlenen. Voor onze praktijk, maar ook voor de praktijken van onze collega’s lopen dit soort kosten aardig in papieren. Daar zijn onlangs op landelijk niveau zorgen over geuit.

Na een landelijk overleg is daarom besloten om meer uitleg over de regels rondom No-show bij de tandarts of mondhygiënist te geven. Het is de verantwoordelijkheid van de patiënt om een afspraak op de juiste manier te noteren. Komt er iets tussen, dan dient u dat minimaal 24 uur va tevoren te melden. Gebeurt dit niet, dan zijn wij genoodzaakt om een rekening te sturen.  Natuurlijk hopen wij dat het niet zo ver komt en dat u tijdig in staat bent om afspraken te verzetten en het is natuurlijk het aller prettigst wanneer afspraken doorgang kunnen vinden zoals gepland. Wij herinneren onze

patiënten als extra service per e-mail en per sms aan de gemaakte afspraken. Hiervoor maken wij eveneens kosten. Weet u niet meer wanneer u zou komen, bel of e-mail ons dan even, dan vertellen wij het u graag nog eens. Voorkomen is tien keer beter dan een No-show, dank voor uw begrip!  www.aptandartsen.nl

Publicatiedatum: 14-09-2021


Terug naar overzicht